vrijdag 12 september 2008

Het gat




Ik ben vanochtend weer op de volkstuin geweest. Eigenlijk had ik er ook allang eens willen overnachten, maar er zijn echter twee problemen. Er waren vorig jaar winter sporen van muizen in het huis en er is af en toe een pad in huis. Ik ben al druk doende geweest allerlei gaten in het huisje dicht te maken en dacht eigenlijk dat ik van de padden af was tot ik van de week weer binnenkwam en er doodleuk een pad van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer huppelde. Nu heb ik een vangmethode, net zoiets als ik met torren en wespen en grote zwarte vlinders doe, ik zet een glas over de pad heen en schuif er vervolgens een stuk schuurpapier onder. Dat schuurpapier druk ik aan en ik breng de pad naar buiten. Eerst gooide ik ze in de sloot tot ik laatst hoorde dat ze niet kunnen zwemmen. Nu gooi ik ze zover mogelijk van het huis af in de tuin. Dat vangen is zo makkelijk nog niet, omdat ik het eigenlijk heel eng vind, word ik onzeker. Praat dan op mijzelf in :"doe niet zo kinderachtig het is maar een klein diertje, hij doet je geen kwaad, je kunt hem vast de baas".Ik doe het glas er vaak half omheen dan begin ik te trillen en druk alsnog door. Vaak mist de pad dan een been. Ook de padden worden erg angstig als je ze vangt en ze spuiten een soort goedje uit wat lijkt op snot. Dit moet je niet aan je vingers krijgen want vingers steek je weer in je mond en je kunt er buikgriep krijgen.
Nu heb ik van de week een gat gevonden van buiten naar binnen waarvan ik denk dat is de oorzaak van de padden binnen. Ik heb het wat uitgegraven en er drie steentjes ingelegd, die ik nog overhad van een andere klus. (zie foto) Het oranje slangetje is van de gasfles en het buisje weet ik niet waarvan het is, maar als je net boven het schuine buisje je vingers erin steekt kom je een verrot balkje tegen en je vingers zijn binnen. En ook achter het linker steentje van de twee steentjes naast elkaar die ik erin gelegd heb zit een gat. Al met al volgens mij een prima manier voor padden om binnen te komen. Als dit is opgelost heb ik er vast geen last meer van. Na het gat graven en de steentjes ben ik naar de bouwmarkt gegaan op de fiets en heb een zakje gietbeton gekocht en erin gegoten. Het zat er nog niet in of het begon te regenen, dus weer een afdakje gemaakt zodat het beton niet nat zou worden. Ik kom binnen in het huisje en de gietbeton is tot binnen te zien er zit een soort van scheef naar beneden toelopend hoekje en ook dat is van buitenaf volgelopen. Dat lijkt mij een goed teken.






Geen opmerkingen: